
Bron: VI PRO
AZ is maandag gestart met de voorbereidingen voor een nieuw seizoen. Met Kees Smit (20), die uiteraard liever met het Nederlands elftal in de Verenigde Staten had gespeeld, maar niet werd gekozen voor het WK. Na die teleurstelling staat er nu een onzekere tijd op het gebied van transfers op de weg. Smit kijkt rustig zowel terug als vooruit.
Zelfs de meest inventieve voetballers zijn niet in staat om een uniek vakantieadres te bedenken. Kees Smit had tot het begin van de lente nog geen afspraken gemaakt, omdat hij geheimzinnig hoopte dat hij met het Nederlands elftal naar het WK zou gaan. Toen de middenvelder van AZ echter hoorde dat dit niet zou plaatsvinden, was het belangrijk om snel te handelen. Daarom werd het uiteindelijk weer Ibiza.
'Ik begrijp ook niet wat er speelt met voetballers en Ibiza', lacht Smit aan de rand van het trainingsveld op Sportcomplex 't Lood in Alkmaar. Met de zon op zijn bolletje zal hij zich mogelijk nog eens op het Spaanse eiland hebben gewaand tijdens enkele sprints. Deze keer heb ik veel andere voetballers niet ontmoet, moet ik toegeven. Het was zeker in orde, hoor. Ik heb het vorig jaar ook al bezocht en vond het erg leuk. Voor volgend jaar ga ik echter op zoek naar iets anders. "Het moet niet voortdurend hetzelfde blijven."
Smit kreeg de gelegenheid om even te ontspannen van een lang en moeizaam seizoen bij AZ, terwijl hij lag op een strandbedje op Ibiza en later op een nieuwe locatie in Portugal. Het was zijn eerste volledige seizoen in de Eredivisie, nadat hij halverwege het vorige voetbaljaar zijn voltooiing kende. Dat seizoen werd destijds aangevuld met een EK met Oranje Onder-19, de finale die werd gewonnen door de Nederlandse talenten en waar Smit als beste speler van het toernooi hoge ogen gooide. De middenvelder had dit seizoen ook graag nog wat langer willen doorgaan, maar dat feest bleef nu niet doorgaan.
Bondscoach Ronald Koeman, die Smit in maart voor het eerst in het Nederlands elftal introduceerde, heeft besloten om de jongeman niet naar het WK mee te nemen. Dat was zeker een bittere pil voor de AZ-smaakmaker. Smit erkent dat hij wellicht een beetje had verwacht dat hij erbij zou zijn, maar hij weet ook dat het niet volledig zeker was. Daarom dacht ik ook een beetje na over een "nee". Voor mij was het een beetje fifty-fifty en het viel de verkeerde kant op. Helaas, uiteraard. Ik zou er erg graag bij willen zijn, maar dat is niet het geval. "Nu ben ik gewoon weer een supporter."
Tijdens de wedstrijddagen draagt Smit toch het Nederlands elftalshirt. Hij draagt hem niet op een Amerikaans veld, maar gewoon thuis in de woonkamer of bij vrienden, met de televisie aan. 'Ik moet toegeven dat ik de teleurstelling dat ik niet meeging vrij snel kon overwinnen. Drie dagen later vertrok ik al op vakantie, waardoor ik direct iets anders had om over na te denken. Toch is het nu je ze ziet spelen, een beetje moeilijk. Dan vraag je je af: "Daar had ik ook bij kunnen zijn..."
Veel fans van het voetbal gingen ervan uit dat Smit er ook bij zou zijn. De middenvelder hield zich in de oefeninterland van maart tegen Noorwegen prima staande en liet ook op de trainingen van Oranje een goede indruk achter. Koeman verklaarde bovendien dat hij het idee had om mogelijk een talent naar het WK te brengen. Het zorgde enkel voor extra vlinders voor Smit. 'Ik geloof dat ik op dat lijstje hoog stond', aldus de middenvelder, die zich na het seizoen vol vertrouwen in Zeist heeft aangemeld. Hij voltooide daar een korte trainingsstage met enkele anderen.
Na de laatste training zaten de spelers in de dug-out en riep Koeman hen allemaal bij zich. Smit kreeg op dat moment te horen dat hij uiteindelijk niet zou worden gekozen. De bondscoach gaf me aan dat hij mij niet beschouwde als "nummer zes", als iemand die achter Frenkie de Jong kon spelen, en op de andere twee plaatsen op het middenveld is er uiteraard veel concurrentie. "Dan is het een kwestie van beslissingen nemen en die beslissing is niet op mij gevallen," samenvat Smit de boodschap die Koeman hem heeft gegeven, kort.
De middenvelder moest even pauzeren, maar was in staat om de uitleg te begrijpen. "Ja, uiteraard." Iedereen is een goede speler bij het Nederlands elftal, en daarnaast was ik ook niet helemaal in topvorm. Hoewel ik inmiddels wel, en op het WK zou ik dat zeker hebben gedaan, heb ik de laatste twee wedstrijden van het seizoen niet gespeeld. Uiteindelijk kun je het begrijpen en moet je het ook aanvaarden. Desondanks had ik op meer verwacht, uiteraard, maar goed: het was niet zo. Nu ben ik weer optimistisch en ga ik alles in het werk stellen om te garanderen dat ik over twee jaar aanwezig zal zijn op het EK.
TOEKOMST
Om zijn persoonlijke doel te realiseren, zal Smit voortdurend stappen in zijn groei moeten ondernemen. De belangrijkste vraag is uiteraard: waar kan de technicus het beste beginnen met het zetten van die stappen? Smit staat, zoals bekend, goed bekend bij grote clubs uit competities die zich nog niet officieel hebben aangemeld voor een bod. AZ wacht af wat er gaat gebeuren. De club is inmiddels in gesprek met de gewilde middenvelder over de opties om in ieder geval nog een jaar samen te blijven. Het contract van Smit is bovendien nog steeds geldig tot midden 2028.
De hoofdpersoon in het transferverhaal maakt een glimlach op zijn gezicht wanneer hij er een voetbalcliché tegenaan voegt. 'Ik houd alle mogelijkheden open', lacht Smit. Serieuzer: 'Ik zou het niet erg vinden om bij AZ te blijven en op 10 een heel seizoen lang alles te gaan spelen, maar ik zou het ook niet erg vinden om ergens een nieuwe uitdaging aan te gaan. Op een hoger niveau trainen en spelen, maakt je uiteraard ook een betere voetballer. Wat mij betreft is alles haalbaar.
Zijn zaakwaarnemer houdt hem geïnformeerd over alles wat er gebeurt. 'Het is momenteel nog wel kalm', aldus Smit. "Hoewel er veel clubs belangstelling hebben, zijn ze nog niet volledig doorgekomen." Ik word niet in de war gebracht, nee. Ik ben er eigenlijk vrij kalm in en kijk wel wat er zal gebeuren. Wanneer het zover is, is het tijd: of ik blijf hier of ik ga weg. Daar is momenteel nog niet veel over te zeggen.
De middenvelder denkt dat hij een transfer nodig heeft om zijn kansen op deelname aan het EK te vergroten. "Ja, uiteindelijk inderdaad." Ik ben niet zeker of dat nu al het geval zal zijn of mogelijk volgend jaar, maar ik denk dat een volgende stap noodzakelijk is, omdat je bij AZ minder snel toegang hebt dan bij een grotere club. Ik ben hier echter niet van mening dat ik al klaar ben bij AZ: als ik hier blijf, blijft er voldoende ruimte over om me hier verder te ontwikkelen. Ik ben van mening dat ik nog veel beter kan presteren dan wat ik vorig seizoen heb getoond.
Smit is van plan om dat tijdens een langer verblijf in Alkmaar te laten zien als nummer 10, zoals hij zojuist heeft genoemd. Het kind van de club was het afgelopen seizoen vaak iets minder actief op het AZ-middenveld, omdat Sven Mijnans als meest aanvallende middenvelder goed presteerde, maar hij ziet daar zijn toekomst niet in. In het volgende seizoen is Smit van plan om opnieuw als creatief brein achter de spits minuten te maken.
'Dat heb ik duidelijk zo gezegd, ja', aldus Smit. 'Ik had eigenlijk al vorig jaar de intentie om daar te spelen, maar Sven bleef en moest uiteraard ook meedoen.' Mijnans is nog altijd aanwezig: hij was maandag ook gewoon aanwezig bij de eerste training. Er wordt verwacht dat de reserve-aanvoerder een overstap zal maken. "Volgens mij is dat bijna volledig vast," lacht Smit, "dus daar komt dan een plek vrij." Als ik wil blijven, wil ik als 10 nog veel meer impact hebben op AZ. Een grotere controle over het team, meer doelpunten en assists... Wat Sven vorig jaar heeft gedaan, wil ik ook graag gaan doen. "Misschien is het zelfs nog een stuk beter."
Ook met de aanvoerdersband om zijn arm, in de wedstrijden waarin Jordy Clasie niet aanwezig is? "Ha, dat zou echt prachtig zijn." "Dat heb ik ook al aan de trainer meegedeeld," grinnikt Smit. "Hoewel ik niet echt een aanvoerderstype ben qua communicatie, zou ik wellicht wel aan de bal kunnen spelen." Dat lijkt me best komisch, een tweede aanvoerder. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de trainer. We zijn zojuist begonnen en we hebben nog helemaal geen idee wat er deze zomer allemaal zal plaatsvinden. Wat ik eerder heb gezegd: ik laat het op me afkomen. "We zullen het zeker ontdekken."