
AZ heeft het contract met Rio Robbemond verlengd tot het midden van 2030. De zelfopgeleide middenvelder beschouwt zijn nieuwe overeenkomst als een beloning voor zijn jarenlange ontwikkeling binnen de club. Hoofd Jeugdopleiding Paul Brandenburg geeft ook aan dat dit een waardevolle stap is voor een speler die zich altijd heeft gekenmerkt door zijn vastberadenheid.
"Dit is iets waar je al geruime tijd naar verlangt," zegt Robbemond na het ondertekenen van zijn handtekening. "Hier voer je ontwikkelingen uit en ik hoop dat de club dat ook opmerkt." Uiteindelijk ben je er wel mee bezig wanneer je contract eindigt. "Het feit dat het nu gebeurt, zorgt voor een zeer blij en trots gevoel."
Vertrouwen in de toekomst.
Voor de middenvelder houdt het nieuwe contract vooral in dat er vertrouwen is in de toekomst. "Dat biedt me veel vertrouwen en mogelijkheden." "Ze erkennen mijn potentieel, wat me de kans biedt om mezelf verder te ontwikkelen en nog meer vooruitgang te boeken." Brandenburg stelt dat Robbemond dat vertrouwen absoluut heeft verdiend. "Hij heeft uitdagende tijden afgewisseld met prachtige momenten." Vorig seizoen debuteerde hij in de Conference League, de beker en de competitie. Rio is een strijder, technisch vaardig en weet zich eenvoudig aan te passen.

Debuut in AZ 1.
De middenvelder, die in Heerhugowaard is geboren, speelt voetbal bij de club sinds de AZ Voetbalschool en heeft daardoor de volledige opleiding afgerond. Zijn groei was echter niet altijd rechtlijnig. Volgens Brandenburg ontwikkelde hij in zijn jeugd cruciale kwaliteiten die hem van andere spelers onderscheiden, omdat hij vaak moest concurreren met fysiek sterkere tegenstanders. "Hij heeft jarenlang moeten strijden tegen sterkere jongens." Hierdoor leerde hij om slimme beslissingen te nemen en verwierf hij veel inzicht in spel. "We hebben altijd de mogelijkheden waargenomen."
Afgelopen seizoen volgde de beloning voor die ontwikkeling. Nadat hij begin februari aansloot bij de trainingen van AZ 1, maakte hij kort daarna zijn officiële debuut in de bekerwedstrijd tegen FC Twente. "Het ging allemaal heel snel", blikt Robbemond terug. "Natuurlijk was ik nerveus, maar zodra je het veld opstapt en de jongens je steunen, geeft dat vertrouwen. Zo kwamen Peer en Wouter gelijk naar mij toe. Dan weet je dat het goedkomt, omdat we het samen doen." Robbemond liet in de Conference League tegen Sjachtar Donetsk eveneens een goede indruk achter. "Dat ik opnieuw het vertrouwen kreeg van de trainers was prachtig. Dan wil je jezelf laten zien en het maximale uit die kans halen."
‘Laten zien dat ik er klaar voor ben’
Brandenburg ziet nog volop groeimogelijkheden voor de middenvelder. "Als hij de bal heeft, gebeuren er mooie dingen. Hij durft te voetballen en weet ruimtes goed te vinden. Daarnaast kan hij zowel met als zonder bal aanvallen." Ook Robbemond heeft de focus gezet op zijn volgende stap. "Ik wil impact maken en het team helpen. Dat begint in de voorbereiding. Dan moet ik laten zien dat ik er klaar voor ben."
Bron: AZ